Täna võib mind näha „Laseri“
saates. Kuna saatesse kõik targad mõtted ei mahtunud, siis pikemalt saab lugeda
siit.
Kuidas saada lapsed
liikuma?
Eeskujuga, ikka
eeskujuga. Nii nagu see ikka laste kasvatamises käib. Ei saa lapsele öelda, et
ära suitseta, kui ise suitsetad. Kõige paremini saab lapsed liikuma, kui teed
ise trenni ja võtad lapsed kaasa. Minu tütar käis esimest korda minu trennis 2
nädalat tagasi. Ta on 22-kuune. Talle väga meeldis. Kui laps harjub liikuma,
siis ta ei kujutagi oma elu teisiti ettegi.
Nii et trenni võib teha
sünnist saati?
Just. Trenni võiks teha
juba ema kõhus. Kindlasti ei peaks ootama koolini, et last trenni panna. Treeningutes
käimine on lastele väga hea ettevalmistus kooliks. Lapsed õpivad, kuidas rühmas
käituda, kuidas oma korda oodata jne.
Millist treeningut
lapsele valida?
Üldine soovitus on, et
spordialaspetsiifiline spetsialiseerumine võiks toimuda pärast 12. eluaastat.
See tähendab seda, et väikesed lapsed võiksid tegeleda võimalikult erinevate
spordialadega. Mängida palli ehk arendada osavust ja vastupidavust, painutada
ja sirutada ehk tantsida ja võimelda, treenida kerelihaseid ja tasakaalu ehk
teha akrobaatikat. Lapsed võiksid osata ujuda, suusatada, uisutada jne. Juhin
tähelepanu sellele, et tavaliselt toimuvad treeningud 2 korda nädalas.
Organiseeritud liikumistegevust võiks olla aga vähemalt kuuel päeval nädalas.
Seega on hea, kui laps käib kolmes erinevas treeningus. Näiteks jalgpallis,
akrobaatikas ja ujumises. Seda ei ole palju.
Kui palju peaksid
lapsed liikuma?
Üldine soovitus on, et
kooliealine laps võiks liikuda 1 tund päevas, väikelapsed 3h päevas. See on aga
miinimumide miinimum. Tegelikkuses võiksid lapsed olla aktiivsed iga tund, mil
nad on ärkvel. Sama on ka täiskasvanutega. Ühtegi tundi ei tohiks mööduda nii,
et üldse end ei liiguta. Tegevused võiksid olla mitmekülgsed. Laps kõnnib
kooli, koolis kehalise kasvatuse tunnis treenib kerelihaseid, vahetunnis
jookseb ja mängib sõpradega palli, kõnnib koju, sõidab jalgrattaga, läheb
ujumistrenni, mängib õdede-vendadega kodus kulli, venitab iseseisvalt jne.
Mida teha teismelisega,
kes ühel hetkel teatab, et ta ei viitsi enam trenni minna?
Loomulikult tuleb esmalt
välja selgitada, kas juhtus midagi. Kui ei juhtunud, siis on lapsevanema
ülesanne last trenni suunata. Mitte ükski laps ei eelista treeningut
nutitelefonis istumisele. Nii nagu ükski laps ei eelista lehtsalatit
šokolaadile. Lehtsalati söömine on aga vajalik. Samuti on vajalik end
liigutada. Liigutamine on miski, mida laps peab tegema, et terve olla. Kui ei
sobi üks trenn või treener, siis tuleb otsida uus treening, aga nii ei saa, et laps
ei taha üheski trennis käia ja siis lapsevanem lubab lapsel selle asemel krõpsu
süüa ja arvutis olla. Minu kasulaps on samuti teatanud, et tema ei taha trenni
minna. Kui aga sai teada, et sel juhul läheb nutitelefon minu kätte, televiisor
jääb kinni, siis seadis sammud trenni poole. Mina olen lubanud tal kõiki erinevaid
spordialasid proovida, mida ta on tahtnud. Kui ta on tahtnud millestki loobuda,
siis on pidanud valima uue. Niisama koju kössitama ei saa jääda.
Mida sport lastele veel
annab peale tugeva füüsilise tervise?
Sport hoiab meie
vaimset tervist, vähendab depressiooni ja stressi. Tantsimine annab näiteks
enesekindlust ja esinemisjulgust. Paljud võistluslikud spordialad õpetavad last
võitma ja kaotama. See on ülioluline oskus. Kõige olulisem on aga see, et
sportimine teeb targaks. Paljud lapsevanemad ei pane oma last trenni, sest
lapsel on õpiraskused ja nad ei taha aega raisata treeningute peale, vaid selle
asemel õpivad kodus lapsega. Tegelikult on see vale lähenemine. Esiteks ei jõua
laps kogu ärkveloleku aja õppida. Laps peab vahepeal puhkama. Sport ongi puhkus.
Aju puhkab koolitööst, samas aju ka areneb. Enda füüsiline liigutamine
reaalselt parandab meie vaimset võimekust. Nii et kui soovite, et teie laps
oleks tark, siis pange ta tuupimise asemel trenni.
Mis on kõige lihtsamad
asjad, mis lapsevanemad saavad teha lapse tervise heaks?
Kõige tähtsam on
säilitada seda, mis loodus lapsele andnud on. Beebide puhul tasuks vältida lamamistoolide
kasutamist, sest laps areneb kõige paremini palja maa peal, lamamistool piirab
lapse liikumist. Seda isegi siis, kui laps veel ei liigu. Lamamistoolis aega
veetvad lapsed hakkavad reeglina hiljem roomama. Meeles võiks pidada reeglit,
et last ei tohiks kiirustada. Ärge pange teda istuma, kui ta ise ei suuda veel
istuma minna. Ärge kõnnitage last, ärge pange teda kõndimistooli, kui ta ise ei
suuda veel kõndida. Ärge pange teda hüppekiiku, kui ta ise ei oska veel hüpata
jne. Liiga vara istumisasendisse sundimine rikub suure tõenäosusega ära lapse
rühi ja lülisamba, liiga vara kõnnitamine aga lapse hüppeliigesed, seda kogu
eluks. Siis tasuks meeles pidada seda, et lapsed vajavad oma esimesi kingi
siis, kui nad hakkavad õues esimest korda kõndima. Vankris jalutamiseks pole
kingi vaja. Jalanõud võiksid sünnist saati olla paljajalujalanõud või
paljajalujalanõude tingimustele vastavad jalanõud. Jalanõud on see koht,
millesse võiks investeerida. Riided võivad olla kaltsukast, aga jalanõud olgu
head. Jalalabad on meie keha vundament. Valed jalanõud võivad kogu eluks selle
vundamendi ära lõhkuda. Ma olen väga taaskasutuse poolt ja olen ka
paljajalujalanõusid ostnud kasutatutena, aga võib juhtuda nii, et kui satuvad
sellised jalanõud, mille kandja kõnnimuster on olnud häirunud, hakkab ka uus
kandja valesti kõndima. Näiteks kui eelmisel kandjal olid hüppeliigesed
sissepoole vajunud ja kingad ja tald on vastavalt kulunud ja vajunud, vajuvad
ka uuel kandjal hüppeliigesed sissepoole. Samuti soovitan ma vältida laste
tõstmist kätest. Last peaks tõstma rindkerest, mitte kätest. Iga kord jätab mu
süda ühe löögi vahele, kui näen, kui last tõstetakse kätest. Väikeste laste
käed ei ole selleks piisavalt tugevad. Vaadake, et lapsed ei istuks W-istes,
see on asend, kus istudes pepu ja reied on säärte vahel. See ei mõju lapse
põlveliigestele hästi.
Mida teha laste liigse
kehakaalu suhtes?
Teatavasti on kurja
juur mitte rasv nagu me aastakümneid arvasime, vaid suhkur. Suhkur tekitab
samasugust sõltuvust nagu kokaiin. Ka kehakaalu puhul on parim viis ennetus.
Alla 2-aastased võiks üldse magusast eemale hoida. Väikelaps ei tea, mis on
magus, enne kui me tutvustame talle seda. Pole ju mingit vajadust lapsele anda
magusat. See ei ole kuidagi lapsele vajalik ega kasulik. Mind on samuti
survestatud lapsele magusat andma: „No anna talle väike tükk, ise sa ju sööd,
sünnipäev on ju vaid kord aastas ega ta iga päev torti söö“ jne. Tegelikkuses
on suhkur sõltuvust tekitav aine ja kõige lihtsam on lapsele seda tutvustada
võimalikult hilises eas. Suhkur annab liigselt tühje kaloreid. Kui laps ei tea,
mis on tort, siis ei oska ta sellest ka puudust tunda. Mingi hetk tulevad
maiustused muidugi menüüsse, lõputult lapsi nendest eemale hoida ei saa. Küll
aga saab reguleerida seda, kui palju magusat me koju toome. Milleks tuua koju
rohkelt maiustusi ja siis keelata last, et ta ei tohi neid süüa? Kõige hirmsam,
mis saame lapsevanematena teha, on lapsele öelda, et ta ei tohi laual olevat
kommi süüa, sest ta on paks. Õige oleks magusat koju üldse mitte osta. Mulle
väga meeldib minu Rootsi tuttavate komme, kus lapsed võivad magusat süüa vaid
ühel päeval nädalas. See vähendab tarbitava magusa hulka tunduvalt. Lisaks
tasuks vältida igasuguseid magusaid jooke. Lapsed ei vaja mahla, lapsed vajavad
puuvilju. Kui jätta menüüst välja kõik magusad joogid, on see suur samm
tervislikkuse poole. Lisaks tasuks meeles pidada, et liigne söömine on enamasti
põhjustatud psühholoogilistest probleemidest. Ka lapsed uputavad oma kurbuse
söömisesse. Kui näiteks vanemad lähevad lahku, võib söömisest saada üks viis,
kuidas laps oma kurbusega toime tuleb. Seetõttu võiks vältida magusaga
premeerimist. Kui laps õpib, et iga kord, kui tal midagi elus toimub, tuleb
tort osta ja see ära süüa, on paha.
Mida teha lastega, kes
taskuraha eest ostavad suurtes kogustes krõpsu ja maiustusi?
Taskuraha andmine on
väga hea. Lapsed õpivad raha tähendust. Lapsevanema ülesanne on kontrollida,
mille peale laps taskuraha kulutab. Selleks on palju võimalusi. Näiteks võib
minna lapsega ise poodi kaasa või siis lasta lapsel poest võtta tšekk. Nii ei
saa, et lapsevanem annab iga nädal lapsele 50 eurot ja ei kontrolli, mille
peale laps selle kulutab. Nii võibki juhtuda, et laps ostab selle raha eest
liigsetes kogustes krõpsu, maiustusi, aga, mis veel hullem, energiajooke või
e-sigarette.
Millal peaks lapsega
pöörduma füsioterapeudi poole?
Füsioterapeudi juurde
suunab tavaliselt perearst või taastusraviarst. Samas panen lapsevanematele
südamele, et füsioterapeudi juures võiks käia oma lapsega kontrollis ka siis,
kui perearst selleks vajadust ei näe. Füsioterapeut on parim spetsialist
hindamaks lapse skeleti-lihassüsteemi. Me õpime viis aastat spetsiifiliselt
seda valdkonda ja seega teame sellest rohkem kui perearst. Mida varasemas eas
märgata vigu, seda lihtsam on neid korrigeerida. Füsioterapeut hindab rühti,
liigesliikuvust, lihasjõudu, kõnnimustrit, annab soovitusi, kas on vaja näiteks
tallatugesid, millised harjutused oleksid kõige kasulikumad, millised
spordialad kõige sobilikumad jne. Ilma perearsti/taastusraviarsti suunamiseta
saab füsioterapeudi juurde tulla oma raha eest. Paljud ei tea seda.
Olete ka laste
tantsutreener. Milline on Eesti laste füüsiline tervis?
Olen töötanud koolis
tantsuõpetajana ja kehalise kasvatuse õpetajana. Olen juhendanud eakate
treeninguid. Pean kahjuks tõdema, et 80-aastased daamid painduvad paremini kui
1.klassi lapsed. Tegelikkuses peaks olema vastupidi. Põhjusena näen seda, et
põlvkonnad on erinevad. Praegused 80-aastased kasvasid üles ilma
nutitelefonideta, energiajookideta, krõpsudeta jne. Lisaks pean mainima, et
treeningutesse jõuavad vaid tublide lapsevanemate tublid lapsed. Tegelik seis
on hullem.
Olete lastele andnud
treeninguid juba 15 aastat. Kas midagi on selle ajaga muutunud?
Lapsevanemate
teadlikkus on suurenenud ja lapsi suunatakse järjest enam trenni. Siiski tõuseb
järjest võistluslikkus ja saavutusvajadus. Väga harva pannakse laps trenni
selleks, et laps tunneks liikumisest rõõmu. Enamasti tahetakse, et laps osaleks
võistlustel ja võidaks. Mõned spordialad on võistluslikumad kui teised. Näiteks
see, kuidas laste jalgpallivõistlustel lapsevanemad hullunult lapsi õpetavad ja
sõimavad, on sõnulseletamatult jube. Ma ütleks, et üle 90% lapsevanematest
panevad lapse trenni, et ta saaks medaleid või auhindu. Tegelikkuses meil ei
ole vajadust nii paljude tippsportlaste järele. Tippsporti sobivad vaid
vähesed. Tippsport on ka kahjulik. Lapsed võiksid liikuda ikka tervise pärast.
Mõni lapsevanem on minult näiteks lausa nõudnud, et ma tunnis lastega ei
mängiks, vaid harjutaks tantsuvõistluseks. Liikumismängud on aga laste jaoks
kõige kasulikumad. Lapsed on tõeliselt õnnelikud.
Olete õppinud ka
psühholoogiat. Kas miski valmistab muret ka laste vaimse tervise poole pealt?
Hetkel valmistab mulle
suurimat muret koolikiusamine. Eelmisel nädalal olin lapsega mänguväljakul, kui
sinna tuli üks algklasside tüdruk, kes nuttes rääkis, et teda kiusatakse iga
päev. Ta ütles, et teda narritakse iga päev paksuks ja inetuks. Oli näha, et
tüdruk oli murdumise äärel. Me kõik peame võitlema koolikiusamise vastu –
lapsevanemad, treenerid, õpetajad.
Millistes asendites
peaksid lapsed õppima ja olema, et neil ei tuleks tulevikus seljaprobleeme?
Kui „Laseri“ toimetaja
mulle helistas, siis ta ütles, et istume kuhugi maha, seejärel parandas end ja
ütles, et ei istu, seisame kusagil. Sain aru, et tavaline inimene arvab, et
füsioterapeudid ei istugi, sest istumine on uus suitsetamine. Ei, ka
füsioterapeudid istuvad ja soovitavad ka patsientidel istuda. Selg on inimesel
terve siis, kui me vahetame võimalikult tihti asendeid. Igasugune pikaajaline
ühes asendis olemine on seljale kurnav. Olgu selleks siis istumine, seismine,
lamamine, kõndimine või jooksmine. Niivõrd oluline pole mitte pulksirge seljaga
istumine, vaid vahepauside tegemine. Kui ma kutsekoolis loenguid käisin andmas,
siis mul oli äratuskell pandud helisema iga 15 minuti tagant. Lapsed teadsid,
et kui äratuskell heliseb, siis nad peavad korraks püsti tõusma. See toimis
väga hästi. Oluline on jälgida, et asümmeetrilise asendi puhul vahetataks
poolt. Näiteks pole halb, kui laps istub vahepeal üks jalg pepu all. On aga
väga halb, kui ta istub kogu aeg üks ja sama jalg pepu all. Pole halb, kui laps
istub käsipõsakil. On aga väga halb, kui laps kasutab selleks kogu aeg ühte ja
sama kätt. Näiteks kirjutab parema käega ja nõjatub kogu aeg vasakule. Soovitan
olla loomingulised. Näiteks on väga hea vahel õppida kõhuliasendis.
Mida võiks muuta
koolisüsteemis, et lapsed oleksid tervemad?
Kehalise kasvatuse tund
võiks olla iga päev, sest targast lapsest pole mingit kasu, kui tema keha on
õppimisega ehk liigse istumisega haigeks tehtud. Kehaline kasvatus ei peaks
olema kuulitõuke tehnika õppimine (kes tahab kergejõustikuga tegeleda, õpib
seda kergejõustikutrennis), vaid kehalises kasvatuses võiksid lapsed õppida,
miks on vaja liikuda (ehk siis ka teooriat), kuidas läbi liikumise saame
parandada oma tervist, mida kasulikku liikumine meie kehaga teeb, miks peab
lülisammast liigutama, kuidas treenida kerelihaseid, kuidas venitada, kui kaua
venitust hoida, kui tihti treenida, kuidas parandada tasakaalu, mida teha
vigastuste korral jne. Kehalise kasvatuse tund peaks andma õpilastele vajalikud
teadmised. Teiseks on hästi oluline, et vahetundides lapsed liiguksid. Lastel
võiks võimalus olla võimlas palli mängida või kusagil joosta (teatavasti ei
lubata ju koridorides joosta, selleks on isegi korrapidajad). Kolmandaks võiks
õpetajatel olla lausa kohustus integreerida oma istuvasse tundi mingisugustki
liikumist. Kui igas ainetunnis tõustaks iga 15 minuti tagant korraks püsti,
siis see oleks suur panus laste tervisesse. Kui õpetajatel oleks pädevust ka
märgata, et näiteks õpilane A istub kogu aeg vasak jalg pepu all, et õpilasele
siis tähelepanu juhtida, et selline asümmeetriline asend ei ole kehale hea,
siis oleks elu lausa lill. Neljandaks keelaks ma koolides ära igasuguse
puhvetipidamise. Iseasi, kui sealt saaks osta vaid vett, puuvilju ja salateid,
aga nii see ei ole. Puhvet koolis mõjub nagu kommikauss kontoritöötaja laua
peal. Milleks lapsi ahvatleda? Mina käisin ka omal ajal puhvetis. Kui puhvetit
poleks olnud, oleksin sooja lõunasööki söönud. Plaanin laste toitumisest veel
ühe eraldi blogipostituse kirjutada.
Lilian Täht
tantsuspetsialist, tase
6
füsioterapeut (MSc)
psühholoogia (BSc)
https://sites.google.com/view/lilianitrennid
Facebook: Liliani
trennid
Minu 4-6aastaste laste loovtantsu ja -mängu treening Rakveres |
No comments:
Post a Comment